tisdag 2 mars 2010

Hästlycka

Pustade just innanför dörren, klockan är tio minuter i elva, och jag är helt slut i kroppen!
När jag kom hem från stadsbesöket promenerade jag och Sebastian upp till morbroder på en kopp kaffe och lite dagligt besök. Det brukar bli åtminstone ett besök om dagen, ibland tre.

Vid halv åtta kilade jag över till stallet, som inte ligger mer än "ett stenkast" härifrån. Jag gillar systemet jag byggt upp; Vid lunch går jag över och mockar, gör i ordning mat osv, sen går jag inte dit fören på kvällskvisten vid halv åtta ungefär. Då kan jag pyssla i lugn o ro eftersom det aldrig (förutom just idag) är någon där då. Hästarna står o vilar, mysbelysning i stallet och man kan bara småprata med djuren i fred. Så gör jag i ordning Piggen, borstar och putsar, kanske gör en fläta i pannluggen ibland (för han blir så söt då). Sedan sadlar och tränsar jag för att ge mig ut i mörkret, ibland till ridhuset men oftast inte. Jag tycker det är alldeles för dyrt med 60 kr per gång. Pannlampa har jag ratat, har tyckt man ser bra ändå och att lampan bara stör. Men idag kände jag att en lampa hade varit kanon, det var helt stjärnklart och då blir marken svårare att se. Nu kommer det bästa! I början brukade jag skriva på tavlan "ute med P., fodrar när jag är tillbaka" men nu vet A-M att på tis och torsdagar har jag hand om Piggen och brukar fodra kväll. Idag skrev hon tillomed "Du fodrar kvällen va, J?" på tavlan, och då blev jag glad. Att någon lägger märke till vem jag är.

Jag kommer in och nästan kastar av P grejerna eftersom jag vet att han är hungrig och trött. Svabbar av med vatten när han är som värst svettig. Slänger på ett täcke, stoppar in honom i boxen och hämtar höpåsarna till alla hästar (fyra stycken). Hästarna ser glada och tacksamma ut, ännu gladare blir dom när hinkar fyllda av diverse smaskig mat åker fram. Dom står och tuggar stilla, lugnet lägger sig, och jag kan sopa, städa, vika täcken och plocka med grejer för att komma ner i varv, innan jag ska gå hem. Det är fantastiskt skönt, att göra så. Även om det innebär att jag trillar in genom dörren så sent som tio i elva på kvällen.
Hursomhelst gick ridningen hyfsat idag med, några galoppfattningar var helt klart godkända, andra mycket mindre bra... Hoppade ett pyttepyttelitet hinder också, för att pigga upp lille hästen. Han är duktig, problemet är bara att han tar sån jädra tid på sig att bli varm i kläderna.
Kanske kan det dyka upp nått filmklipp på detta!

Seb väntar på att jag ska medicinera och lägga mig, godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar